ALEKSANDRO STULGINSKIO UNIVERSITETAS
Ekonomikos ir vadybos fakultetas
Administravimo ir kaimo
plėtros katedra
Renata
xxxxxxxxxxxxxx
Žemės ūkio buhalterinės apskaitos ir
finansų programos
neakivaizdinių studijų 2 kurso 2 grupės
studentės
Studijų knygelės Nr. 080300
Sociologijos mokslo samprata
Tikrino: lekt. dr. S. Navasaitienė
Akademija, 2013
TURINYS
Įvadas
.................................................................................................................................................3
1. Sociologijos
mokslo ištakos ............................................................................................................4
2. Sociologijos
mokslo objektas ir dalykas..........................................................................................6
3. Sociologinės
analizės lygiai ............................................................................................................9
3.1
Mikrosociologija
3.2
Makrosociologija
3.3 Analizės
lygių ryšiai
4. Sociologijos ryšys
su kitais mokslais....................................................................9
Išvados.................................................................................................................11
Literatūros sąrašas....................................................................................................12
Priedai............................................................................................13
ĮVADAS
Sociologijos mokslas, praėjęs daugiau kaip
pusantro šimtmečio kelią, suformavęs žymų skaičių įvairių visuomenės, jos
grupių ir individų socialinį gyvenimą aiškinančių teorijų, sukaupęs didžiulį
empirinių tyrimų bagažą, vystomas naujosios kartos šios mokslo krypties atstovų.
Vis daugiau įvairaus išsilavinimo ir polinkių žmonių domisi žmonijos ir jos
kultūros vystimosi istorija, moderniosios visuomenės grupių bendrabūvio
problemomis, socialinio gyvenimo prognozavimo galimybėmis ir kitomis
problemomis.
Ką reiškia žodis sociologija? Sociologija
– mokslas apie visuomenę, apie žmogų, žmonių grupių, visuomenės socialinį
gyvenimą, tirianti visuomenę, jos struktūrą ir procesus. Tai mokslas apie
visuomenę, jos grupes ir visuomeninį elgesį. Ji tiria ypatingą visuomenės
realybės sferą, kurią tyrinėja pagal specifinius būdingus tam mokslui dėsnius
ir dėsningumus.
XIX amžiaus pabaigoje, kai Emilis Diukheimas labai sąmoningai pasisakė
dėl sociologijos įsteigimo kaip mokslo, prilygstančio gamtos mokslams, jis
mokslinį metodą ir mokslinį griežtumą susiejo su specializacija ir siekė
suteikti sociologijai statusą akademijoje, ją pateikdamas kaip šios modernaus
gyvenimo specializacijos pagalbininką ir išraišką. Dabar, geru šimtmečiu
vėliau, mes galime palyginti postmodernizmo aštrius mokslo, kaip specializacijų
tinklo, vertinimus. Mokslas prarado savo sugebėjimą šviesti eilinius piliečius,
nes jis pasidarė toks įmantrus ir ezoterinis, kad tik mokslinių disciplinų
specializacijos meistrai gali eiti atrinktais takeliais per mokslo
žinias.(Cotterrell,R.1997 ) .
Tyrimo objektas: Sociologijos mokslo
samprata.
Tikslai:
1.
Susipažinti su sociologijos mokslo
ištakomis.
2.
Suvokti, sociologijos mokslo
sampratą, ir jos analizės lygius.
Uždaviniai:
1.
Išsiaiškinti kas ir kad pirmą
kartą įvedė sociologijos terminą.
2.
Išsiaiškinti sociologijos
atsiradimo priežastis.
3.
Suvokti sociologijos mokslo
objektą ir dalyką.
4.
Išsiaiškinti sociologinės analizės
lygius ir ką jie tyrinėja.
5.
Pateikti sociologijos ryšį su
kitais mokslais.
1. SOCIOLOGIJOS MOKSLO IŠTAKOS
,,Sociologija –
vienintelis iš socialinių ir humanitarinių mokslų, tiriantis visuomenę kaip
visumą ,,panašiai kaip fizika – vienintelis mokslas, nagrinėjantis gamtą kaip
visumą“ ( Matulionis A.V.,2003).
Sociologijos tapsmo
mokslu apie visuomenę, jos grupes ir žmogų kelias buvo ilgas, siekiantis tuos
laikus, kai pradėti stebėti ir analizuoti elementariausi žmogaus visuomeninio
elgesio pasireiškimai.
Jau 18 a. teorijose išryškėja požiūris į
visuomenę. To laikmečio socialiniai filosofai vertina visuomenę kaip sistemą.
To laikmečio socialiniai filosofai vertina visuomenę kaip gamtos dalį. Gamtos
ir tiksliųjų mokslų, ypač geometrijos, mechanikos ir astronomijos, dėsniai
neįstengė apimti daugialypių ir prieštaringų socialinių faktų įvairovės, todėl
iškilo visuomeninių dėsningumų formalizavimo būtinybe.
Sociologijos atsiradimo
priežastys:
• Pokyčiai moksle;
• Pokyčiai visuomenėje;
• Politiniai pokyčiai.
Sąvoka radosi besiformuojant supratimui,
kad visuomenės gyvena pagal dėsningumus, kylančius iš jų prigimties. Ilgą laiką žmones klaidino tai, kad jie patys
dalyvavo socialiniuose faktuose ir todėl jiems atrodė, kad nuo jų priklauso
įvykių eiga. Tik filosofai kalbėdavo apie
tai, kokios visuomenės turėtų būti, t.y. kūrė idealius paveikslus. XVIII
a. buvo suvoktas pirmasis dėsningumas: jeigu visuomenė nori gyventi santaikoje
pati su savimi, ji turi priimti žmogaus prigimtinį bruožą - įgyvendinti savo
paskirtį žemėje.
19 a. socialiniai
mąstytojai ūkinį – ekonominį gyvenimą vertino atsietai nuo politikos. Ž.Ž. Ruso
ekonominių nuosavybės santykių svarbą tiesiogiai siejo su socialinės nelygybės
problemų besivystančioje visuomenėje sprendimu.
Lygiagrečiai su bendromis
socialinėmis filosofinėmis teorijomis vystėsi konkretūs socialiniai
tyrinėjimai, kurie buvo siejami su praktiniais valdymo poreikiais. Anglų „politiniai
aritmetikai“ tokie kaip D. Grauntas ir kiti 17a. padėjo pagrindus šiuolaikinei
demografijai, paruošę socialinių dėsningumų tyrimo kokybinius metodus (Luobikienė
I., 1997).
Didieji geografiniai
atradimai padėjo vystytis antropologijai ne tik medicinos, bet ir sociologijos
požiūriu, pavyzdžiui Ž. L. Biuffono darbai.
Sociologija kaip
savarankiškas mokslas apie visuomenę kaip sistemą, apie jos elementų –
socialinių institutų – vystimąsi ir funkcionavimą iš esmės susiformavo 19a.
viduryje. Spartus kapitalistinės visuomenės vystymasis ir socialinių konfliktų
dinamika sąlygojo ne vien socialinio filosofinio, bet ir „pozityvinio
politinio“ socialinių reiškinių aiškinimo pagrindą.
Sparčiai vystėsi ir kiti,
sociologijai artimi, mokslai – ekonomika, istorija, statistika, taip pat gamtos
ir tikslieji mokslai, kurių įtaka visuomeninių mokslų vystimuisi didžiulė.
XVII-XIX amžių sandūroje atsirado dar vienas
naujas mokslas apie visuomenę, kurį pradžioje vadino ,,socialine fizika“, o
vėliau - ,,sociologija“. O. Kontas (1798-1857) – sociologijos mokslo
pradininkas. Jis teigęs žmonių ir socialinių reiškinių vienovę, visos žmonijos
istorijos vienovę. Vienovės idėją jis išplėtojo iki tokios ribos, už kurios
atgalinis veiksmas praktiškai negalimas; todėl jis sunkiai grįžta prie procesų
įvairovės. Pasak Konto, žmonija turi priartėti prie vienintelio priimtino
visuomenės modelio.
Sociologijos pradininkais
taip pat laikomi H.Spenseris ( Herbert Spencer), K. Marksas (Karl Marx), E.
Durkheimas (Emile Dukheim), M. Vėberis ( Max Weber ) ir kt.
Sociologai savo dėmesį
nukreipė į įvairias visuomenės gyvenimo sritis, o visų pirma į : ekonominius,
socialinius, politinius, kultūrinius bei dvasinius gyvenimo procesus ir reiškinius.
Tuo laiku, kai sociologija iškilo kaip atskira
mokslo šaka, pradėta manyti, kad daugelis individo veiksmų nulemia jo
asmeniniai interesai, o pati visuomenė yra kaip rėmas, kuris sudaro sąlygas
individams egzistuoti. Be to svarbu nepamiršti, kad sociologijos kaip mokslo
atsiradimas buvo susijęs su istoriniu ir kultūriniu palikimu. Industrinė
revoliucija, politinės revoliucijos ir stipriai susilpnėjusi bažnyčios valdžia
reiškė, kad ankstesnis visuomenės ir socialinės tvarkos suvokimas neatitiko
pasikeitusios situacijos.1859 išleista Darvino evoliucijos teorija pateikė
akademinį ir filosofinį pagrindą apversti aukštyn kojom ankstesnes socialinės
tvarkos teorijas. Veikiant šiems socialiniams pokyčiams ir gimstant
sociologijai kaip mokslo šakai, pagrindiniai sociologų klausimai buvo šie:
- išsiaiškinti susidariusias socialines struktūras, kurios leidžia individams veikti kaip pakankamai nepriklausomiems asmenims, bet kurios taip pat sukuria sistemą, kuri neleidžia atsirasti anarchijai ir sumaiščiai;
- surasti ,,mokslinį“ metodą šių aiškinimų formulavimui;
- suteiki žinių, kurios leis žmonėms suprasti ir pakeisti socialines jėgas, kurios yra didesnės negu vieno kurio individo galia.
Ilgainiui išsigrynino
pagrindinės perspektyvos, kurios turėjo nemažą įtaką visuomenės institucijų
vystymuisi bei jų tyrimams (Elster, J.2000 ).
2. SOCIOLOGIJOS MOKSLO OBJEKTAS IR DALYKAS
Įvardijus sociologiją mokslu jos
definicijos keitėsi priklausomai nuo santykio su kitais mokslais bei jų tyrimo
sritimi. P. Leonas „Sociologijos paskaitose“ pateikė 3 teorijas, kuriose
sociologijos tyrimo sritis kinta, nuo „kitų mokslų netiriamos“, iki bendrų
socialinių reiškinių ir procesų dėsningumų tyrimo.
Pasak P.Sorokino, sociologija kaip mokslas
tiria bendriausius žmonių savitarpio veikimo reiškinių ryšius, o specialių
socialinių mokslų objektas – atskiros reiškinių rūšys arba jų specialūs
požymiai (Luobikienė I., 1997).
Atskirų mokslų sprendžiami
klausimai būtų atsitiktiniai, o šiuos klausimus sprendžiant tam tikram bendro
turinio mokslui, rezultatai būtų sistemingo ir planingo darbo vaisius.
Sociologijos ir kitų
socialinių mokslų santykiui iliustruoti P. Sorokinas pateikė tokį pavyzdį:
„Fabrike kiekvienas darbininkas turi savo specialią funkciją, o visos tos
funkcijos duoda bendrą rezultatą. Tačiau fabrikas negali apsieiti be
direktoriaus, kuris veda visą įmonę, prižiūri ją ir koordinuoja jos visus
darbus, trumpai kalbant, veda fabriką, kaip tam tikrą vienetą.. be jo fabriko
veikimas neįmanomas. Paėmus socialinius mokslus, direktoriaus rolę eina
sociologija, o darbininkų rolę – specialieji mokslai.“
Įsitvirtinus sociologijai
kaip savarankiškam mokslui, jo definicijos varijuoja įvairiose literatūros
šaltiniuose.
Pradedant nuo
etimologijos, terminas „sociologija“ sudarytas iš dviejų žodžių: lotynų
sovietas – visuomenė (draugija) ir graikų logos – sąvoka, mokslas. Tuomet
paprasčiausias sociologijos kaip mokslo apie visuomenę apibūdinimas:
„Sociologija – mokslas apie visuomenę, apie pagrindinius visuomenės gyvenimo
dėsnius“.
Kituose literatūros
šaltiniuose skelbiami sociologijos apibūdinimai:
„Sociologija – mokslas
apie žmogaus, žmonių grupių, visuomenės socialinį gyvenimą“.
„Sociologija – mokslas,
tiriantis visuomenę, jos struktūrą ir procesus“.
„Sociologija- mokslas apie
visuomenę, jos grupes ir visuomeninį elgesį“.
Šie ir daugelis kitų,
panašių į juos, sociologijos mokslo apibrėžimų glaudžiai siejami sociologijos
tyrimo sritimi ir konkrečiomis jos pusėmis – sociologijos objektu ir dalyku.
Metodologiniu požiūriu bet kurio mokslo objektu laikytina apibrėžta objektyvaus
ir subjektyvaus pasaulio sritis, kai dalykas iškyla kaip teorinio apibendrinimo
rezultatas, leidžiantis tyrėjui išskirti specifinius to mokslo tyrimo objekto
vystimosi ir funkcionavimo dėsningumas.
Priimta sociologinio
pažinimo objektu laikyti visų socialinių savybių, ryšių ir santykių visumą. L.
Glumplovičiaus požiūriu „socialiniai reiškiniai yra žmonių tarpusavio veikimo
santykiai, kaip antai: ūkio, teisės, valstybės reiškiniai“.
G. Osipovas socialinį
apibūdina kaip visumą tam tikrų visuomeninių santykių savybių ir ypatumų,
kuriuos individai arba bendrijos integravo bendroje veikloje, ir kurie
pasireiškia jų tarpusavio santykiuose, vertinant savo padėtį visuomenėje,
santykiuose su visuomeninio gyvenimo reiškiniais ir procesais.
Sociologinio pažinimo
objektas – socialinių reiškinių, procesų socialinių savybių, rūšių ir santykių
visuma. Socialinį reiškinį ar procesą sukelia vieno ar kito individo poreikis
kitam individui ar socialinei grupei. Sociologinio tyrimo objektas –
socialiniai ryšiai, socialinė tarpusavio sąveika, socialiniai santykiai ir jų
organizavimo būdas.
Sociologijos dalykas – tai
socialiniai faktai, socialinė elgsena. Žmogaus elgesys yra socialinis, kai jis
derinamas su kitų žmonių elgesiu. Socialinis dalykas – visuomenės socialinės
sistemos ir ją sudarančių elementų – asmenybių, socialinių bendrijų, socialinių
institutų – analizė.
Taikomojoje sociologijoje
tyrimo objektas yra reiškinys ar procesas, į kurį nukreiptas sociologinis
tyrimas.
Be to, viena ir ta pati
objektyviosios realybės sfera gali būti kelių mokslų tyrinėjimo objektu, kaip
antai:
• fizinė
realybė (pvz.,
mus supanti gamta) yra ne tik daugelio gamtos (biologijos, ekologijos), bet ir
techniškųjų mokslų (fizikos, chemijos) tyrinėjimo objektas;
• socialinė
realybė (t.y.
mus supančios žmonių grupės, organizacijos, institucijos, vyraujantys elgesio
bei etikos standartai) yra socialinių mokslų (edukologijos, ekonomikos,
politikos) ir humanitarinių mokslų (teisės, istorijos, psichologijos)
tyrinėjimo objektas.
Metodologiniu požiūriu bet kurio
mokslo objektu laikytina konkreti, vienaip ar kitaip apibrėžta objektyvaus ar
subjektyvaus pasaulio sritis.
Tačiau vien nustatyti mokslo objektą
nepakanka. Bet kuris mokslas gali tyrinėti labai daug objektų, tačiau mokslo
dalykas (t.y. konkreti objekto dalis) – visuomet apibrėžtas, konkretus ir
specifinis.
Sociologinių tyrimų
dalykas – tai mus dominanti objekto pusė, kuri bus tiriama.
Socialinį reiškinį ar
procesą sukelia vieno individo poveikis kitam ar socialinei grupei, nes
individai tampa tam tikrų socialinių savybių nešėjais ar reiškėjais.
Todėl socialiniai ryšiai,
socialinė tarpusavio sąveika, socialiniai santykiai ir jų organizavimo būdas yra
sociologinio tyrimo objektas.
Sociologijos dalykas,
būdamas tyrinėjimų apibendrinimo rezultatu, neapibūdinamas vienareikšmiai (Luobikienė
I., 1997). Ši tendencija pastebima sociologijos mokslo evoliucijos eigoje,
skiriantis įvairių sociologinių mokyklų ir krypčių atstovų požiūriams į
sociologijos dalyką. E. Diurkheimui tai – socialiniai faktai, ir kadangi
socialinių reiškinių substratas esanti visuomenė arba jos grupės, tai
sociologijos dalykas yra visuomeninio charakterio.
Pasak M. Vėberio,
sociologija – mokslas apie socialinę elgseną, kuri suvokiama kaip žmogaus
vidinė ar išorinė pozicija veiklos atžvilgiu. Žmogaus elgesys laikomas
socialiniu, kai jis derinamas su kitų individų elgesiu.
Vertinant iš marksistinių
pozicijų, sociologinių tyrimų dalyku laikoma mokslinė visuomenės kaip
socialinės sistemos ir ją sudarančių elementų – asmenybių, socialinių bendrijų,
socialinių institutų analizė.
Taikomojoje sociologijoje
tyrimo objektu laikomas reiškinys ar procesas, į kurį nukreiptas sociologinis
tyrimas. Objektas turi būti charakterizuojamas: profesine ir kt. priklausomybe,
erdvės apibrėžtumu (regioniniu požiūriu), funkciniu kryptingumu (gamybinis, politinis,
buitinis ir kt.), laiko apibrėžtumu, kokybinių išmatavimų galimybėmis.
Sociologinių tyrimų
dalykas – ta objekto pusė, kuri bus tiriama. Daikte paprastai sukoncentruotas
pagrindinis klausimas, arba centrinė tiriamo prieštaravimo tendencija.
3. SOCIOLOGINĖS ANALIZĖS LYGIAI
Sociologija kaip ir kiti
mokslai turi praeit vidinės institucionalizacijos procesą. Vidinė
institucionalizacija suteikia galimybes tobulinti organizacinę mokslo
struktūrą, pačios disciplinos veiklos sferų pasidalijimą, ruošiant efektyvius
tyrimo metodus ir kita (Luobikienė I., 1997).
Pagal sociologijos mokslo
struktūrizavimą bei veiklos sferas skiriami šie lygiai:
1.fundamentalių
tyrimų lygis, kurio užduotis – mokslinių žinių kaupimas konstruojant teorijas,
atskleidžiančias šios srities universalius dėsningumus ir principus;
2.taikomųjų
tyrimų lygis, kurio užduotis - aktualių
problemų, turinčių neabejotiną pritaikymą praktikoje, tyrimas fundamentalių
žinių pagrindu;
3.socialinė
inžinerija – mokslinių žinių praktinio taikymo lygis, konstruojant įvairias
technines priemones ir tobulinant technologijas.
Šiuo pagrindu sociologija
skirstoma į teorinę sociologiją, taikomąją sociologiją ir socialinę inžineriją.
Sociologijos mokslo
viduje skiriama ir mikrosociologija bei makrosiologija.
Mikrosociologija tyrinėja
kasdieninį žmonių elgesį jų tarpusavio sąveikoje.
Makrosociologija tiria
platesnio masto socialines sistemas ir istoriškai ilgalaikius procesus.
Štai vadovų ir pavaldinių
santykių tyrimas yra mikroanalizė, nes apima individų santykius. O
organizacinių charakteristikų tyrimas (vadovavimo principai, specializacija,
tikslai) – tai jau makroanalizė, nes tiria ne individus, o visuomeninę
struktūrą.
Norint atlikti pilną
tyrimą, reikia įvesti abu analizės aspektus.
Šie sociologinės analizės
lygiai išskirti sąlyginai, nes ir
kasdieninis žmonių elgesys vyksta socialinių sistemų, struktūrų ir institutų
rėmuose. Šiuo požiūriu galima išskirti 4 sociologinės analizės lygius.
1 lentelė. Sociologinės
analizės lygiai.
Lygiai
|
Elementai
|
Pavyzdžiai
|
Tarpasmeninis
|
Santykių tipas (pagal taisykles)
Vaidmenys
Socialinis statusas
Personaliniai ryšiai
|
Teniso partija
Treneris – žaidėjas
Seržantas – eilinis
Universiteto studentai
|
Grupės
|
Pirminė grupė
Organizacija
Grupių santykiai
|
Draugų būrys
Ligoninė
Darbininkai - administracija
|
Visuomenės
|
Institucija
Visuomenės rūšis
Klasė ir luomas
Miestas ir bendrija
|
Religija
Vergija
Dvarininkija
Vilnius
|
Pasaulinės sistemos
|
Tarptautiniai santykiai
Daugiatautės organizacijos
Globalinės institucijos
Pasaulinė priklausomybė
|
SNO
Islamas
Naftos gamyba
|
Šaltinis: Luobikienė I.,
1997
Tarpasmeninis lygmuo
skirtas socialinių ryšių tarp dviejų ar daugiau žmonių analizei. Tarpasmeniniai santykiai nebūtinai intymūs ir
nuoširdūs, jie gali būti glaudūs, tolimi, draugiški ar priešiški, gilūs ir
paviršutiniški („Sociologija“ esminiai tekstai ir pavyzdžiai).
Šiuolaikinės visuomenės
gyvenimą sudaro begalė tarpasmeninių santykių: trumpų ir nesvarbių – lėktuvo
keleiviai ir stiuardesės, pirkėjai ir pardavėjai, arba asmeniškai svarbių –
šeimose, tarp draugų, bendradarbių. Sociologai stengiasi rasti pagrindinius
tokių santykių tipus ir nustatyti jų ryšius su kitais gyvenimo aspektais.
Sąlygos, kurios padeda
arba trukdo sudaryti malonius ir pastovius santykius, yra visų pirma sociologinės.
Gatvių sankryžoje esantys žmonės pasiryžę viską paaukoti, kad susidraugautų,
tačiau greito gyvenimo nestabilumas ir nesaugumas neleidžia santykiams subręsti
ir sustiprėti. Draugystė greitai užsimezga ir greitai nutrūksta.
Greitas gyvenimas
neskatina savigarbos, pasitikėjimo savimi, socialinio sumanumo, o šie dalykai
stiprina draugystę. Jei žmonės galėtų pakelti savo klasifikaciją, įsitvirtintų
darbe, galėtų ilgai gyveni vienoje vietoje, žinotų, kad jie čia bus ir po
mėnesio, ir po metų, ir kad jų draugai niekur nedings, - taip galėtų
išsivystyti pastovūs tarpasmeniniai santykiai.
Grupės – tai aukštesnio
lygio analizė, kuri tiria santykius grupėje ir tarp grupių. Grupę gali sudaryti
du žmonės, šeima, nacija. Universitetas – taip pat grupė, jis turi savo
teoriją, savo narių skiriamuosius ženklus. Grupės gali būti organizuotos ir
stabilios, kaip pavyzdžiui, JAV Aukščiausiasis teismas, gali būti netvirtos ir
trumpalaikės, kaip protesto demonstracijos dalyviai („Sociologija“ esminiai
tekstai ir pavyzdžiai).
Panašūs žmonės nebūtinai
sudaro socialinę grupę. Vieno amžiaus, profesijos žmonės arba tie, kurie kartu
praleidžia laisvalaikį, sudaro statistines visumas, arba socialinę kategoriją.
Kartais šios kategorijos išsivysto į socialines grupes. Socialinė kategorija,
kuri perėjo į socialinę grupę, - tai senyvi žmonės. Jie vis daugiau įgyja
savimonės, jie sudaro grupes, į kurias vis daugiau dėmesio kreipia valstybinės
ir privačios agentūros.
Visuomenės analizės
lygmuo skirtas bendruomenių ir visuomenių tyrimui. Šio lygio analizė siekia
atskleisti viską apimančius dėsningumus, kurie slypi už visuomeninės tvarkos ir
visuomeninių konfliktų. Esama visuomenių,
kuriose tokie dėsningumai aiškūs ir ilgalaikiai, pavyzdžiui, vergija Amerikos
pietuose prieš Pilietinį karą. Kituose visuomenėse kuriasi politinės
bendruomenės arba religinės doktrinos („Sociologija“ esminiai tekstai ir
pavyzdžiai).
Yra nemažai visuomeninių
organizacijų, vystimosi tendencijų, visuomeninių santykių, kurie peržengia
vienos visuomenės ribas. Ketvirtojo lygio analizė tiria žmonių veiklą kaip
pasaulinę sistemą. Tiriami santykiai tarp šios sistemos elementų: tautų,
tarptautinių korporacijų ir sąjungų, įvairių organizacijų, kaip pavyzdžiui,
Pasaulinė sveikatos organizacija. Sistemą sudaro tarpusavyje susietos dalys,
kurių atskirai nagrinėjant negalima suprasti („Sociologija“ esminiai tekstai ir
pavyzdžiai) .
Didelės visuomenės ir
organizacijos neegzistuoja atskirai nuo mažų grupių ir nuo asmeninių ryšių. Jos
apima visus lygius. Todėl reikia juos visus išanalizuoti. Kiekvieno lygio
veiksmai – tai atsakas į jėgas, kurias sukelia kiti lygiai, o tie veiksmai savo
ruoštu veikia kitus lygius.
Sociologija yra plati,
įvairiapusė žmonių elgesio studija. „Nėra vienos sociologijos; yra daug
sociologijų“ (Luobikienė I., 1997). Tai priklauso nuo to, kuo sociologijos ir
sociologai skiriasi, visų pirma – nuo jų specializacijos ir domėjimosi srities.
Galima išskirti kelias dešimtis skirtingų sociologijos specializacijų ar
sričių: darbo sociologija; organizacijų sociologija; teisės sociologija;
kultūros sociologija; šeimos sociologija; jaunimo sociologija; religijos
sociologija, lyčių sociologija, švietimo sociologija, komunikacijų sociologija;
laiko naudojimo sociologija ir t.t. Būtent sociologijos sričių diferenciacija
suteikia galimybę analizuoti tyrimo objektus įvairiais lygmenimis,
atsižvelgiant į jų tarpusavio sąveika.
3.1
Mikrosociologija
Mikrosociologija - Tiria žmonių bendravimą kasdieniniame
gyvenime - interakciją, jų tarpusavio sąveiką. Tyrėjai, kurie laikosi šios
nuostatos, mano, kad socialinius reiškinius galima suprasti tik analizuojant
prasmes, kurias žmonės priskiria tiems reiškiniams tarpusavio sąveikos metu.
Pagrindinė jų tyrimų tema - individų elgesys, poelgiai, motyvai, reikšmės,
apibrėžiantys sąveiką tarp žmonių, kurie savo ruožtu įtakoja savo visuomenės
stabilumą arba pokyčius.
Mikrosociologinė mainų teorija
Sociologai suformulavo eilę teorijų, siekdami paaiškinti žmonių tarpusavio
sąveiką visuomenėje. Džordžas Homansas (1973) mano, kad žmonių sąveiką galima
suvokti per paskatinimo ir bausmės principą - žmonės linkę elgtis pagal elgesio
modelius, už kuriuos netolimoje praeityje jiems buvo vienaip ar kitaip
atlyginta (pagyrimu, žavėjimusi, meile, pinigais ir t.t.).
3.2 Makrosociologija
Makrosociologija
pagrindinį dėmesį skiria elgesio modeliams, padedantiems suvokti
kiekvienos visuomenės esmę. Šie modeliai, kuriuos mes dar vadiname
struktūromis, apima tokius visuomeninius institutus, kaip šeima,
išsimokslinimas, religija, taip pat politinė bei ekonominė būklė. Žmonės, nuo
gimimo įtraukti į esamą socialinių struktūrų sistemą, yra stipriai jos
įtakojami. Didžiausią dėmesį makrosociologai skiria skirtingų visuomenės dalių
tarpusavio ryšių tyrimui, taip pat siekia nustatyti, kaip šie ryšiai
kinta.
Makrosociologinį funkcionalistinį požiūrį į visuomenę ir visuomeninę struktūrą pirmasis išreiškė
Herbertas Spenceris XIX a. Jis lygino visuomenes su gyvais organizmais, tokiais
kaip žmogaus kūnas. Mūsų kūne kiekvienas organas - širdis, smegenys, skrandis
ir t.t. - atlieka specifines funkcijas gyvybės palaikymo procese. Mūsų
organizmo viduje organai sudaro sąveikaujančią sistemą. Jei vienas organas
nustoja funkcionavęs arba veikia nepakankamai, organizmas negali normaliai
veikti. Funkcionalizmo šalininkai visuomenę suvokia kaip organizmą, sudarytą iš
daugelio dalių: karinės, ekonominės, medicininės, religinės ir t.t. Kiekviena
visuomenės dalis atlieka savo funkciją, ir kuo labiau skirtingos šios
funkcijos, tuo sunkiau vienas dalis pakeisti kitomis. (V.Pruskus 2003)
3.3 Analizės
lygių ryšiai
Geriau suvokti ir išnaudoti sociologijos analizės lygius padeda mokslinio pažinimo teorija. Kiekvieno
mokslo pagrindas yra pažinimas, tyrinėjimas. Sociologijoje, kaip ir kituose
moksluose, skiriami trys pagrindiniai pažinimo komponentai:
• žinių sistema;
• mokslinė veikla (specialistų buvimas);
• institucijų sistema, kurios pagalba ši veikla realizuojama (mokslo
įstaigos, sociologinių tyrimų tarnybos ir kt.).
Akivaizdu, kad sociologija domisi įvairių asmenų, atskirų socialinių
grupių elgesiu bei jų tarpusavio sąveika. Ne veltui sakoma, kad nėra vienos
sociologijos, yra daug sociologijų. Tai priklauso nuo to, kuria sritimi domisi
konkretus tyrėjas sociologas, kuriuo aspektu nagrinėja socialinį reiškinį. Galima
išskirti kelias dešimtis skirtingų sociologijos specializacijų ar sričių:
• jaunimo sociologija,
• šeimos sociologija,
• darbo sociologija,
• ekonomikos sociologija,
• politikos sociologija,
• teisės sociologija,
• meno sociologija
• kultūros sociologija,
• miesto sociologija,
• švietimo sociologija,
• komunikacijų sociologija ir kt.
Sociologijos sričių diferenciacija kaip tik ir suteikia galimybę
sociologui analizuoti tyrimo objektus įvairiais lygiais ir atsižvelgti į jų
tarpusavio sąveiką. Kitaip tariant, įvairiai pažinti socialinį reiškinį.
4. SOCIOLOGIJOS
RYŠYS SU KITAIS MOKSLAIS
Žmogaus elgesio visuomenėje tyrimas
yra visų visuomenės mokslų objektas. Tiesa, skirtingas to elgesio pasireiškimus
tiria skirtingi mokslai. Tačiau šis intelektualinio darbo pasidalijimas yra
gana sąlygiškas. Šiaip ar taip sunku nubrėžti griežtas šiuolaikinių mokslų
ribas, nes jie visi tarpusavyje vienaip ar kitaip susiję. Ne išimtis ir
sociologija, kuri taip pat turi daug ryšių su kitais mokslais ir pirmiausia su
antropologija, demografija, ekonomika, politika.
Antropologija - mokslas apie žmogų, jo raidos ypatumus,
elgesio pokyčius (būtent socialinių grupių, atskirų asmenų socialinio elgesio
ypatumai rūpi ir sociologams, todėl jiems svarbu pažinti patį žmogų kaip
fenomeną, o žinių apie tai suteikia antropologijos mokslas).
Demografija tiria gyventojų skaičių, sudėtį, dinamiką ir
jų priklausomybę nuo gimstamumo, mirtingumo ir migracijos. Tai turi įtakos
socialinių grupių sudėčiai, žmonių elgesiui, tarpusavio sąveikai, kurią ir
analizuoja tyrėjas sociologas (pavyzdžiui, kaip veikia žmonių tarpusavio
santykius ir elgesį didelė pagyvenusių žmonių dalis visuomenėje, visuomenės senėjimas
ir kiti).
Ekonomikos mokslas tiria materialinių gėrybių gamybą,
paskirstymą ir vartojimą. Tai turi įtakos atskirų socialinių grupių elgesiui ir
tarpusavio sąveikai, kurią ir tiria sociologija (pavyzdžiui, kaip veikia žmonių
tarpusavio sąveiką ir elgesį didelė praraja tarp turtingųjų ir skurstančiųjų).
Politikos
mokslas tiria
viešųjų ir visiems privalomų sprendimų priėmimą bei įgyvendinimą naudojant
politinę galią ir valdžią, o sociologams rūpi tų sprendimų priėmimo pasekmių
prognozavimo galimybė.
Sociologui rūpi daugelis
dalykų. Pirmiausia, koks tuo metu ir toje vietoje darbo pasidalijimas. Juk yra
tūkstančiai įvairiausių užsiėmimų, kurių sąrašas vis kinta. Pavyzdžiui, seniai
nebėra vežikų, o kadaise prestižinė vairuotojo profesija tapo masinė. Bet juk šiuos
klausimus tiria ir ekonomistai.
Svarbus dar ir kitas
aspektas: sociologui labai rūpi, kokių socialinių grupių ir sluoksnių jaunimas
pasirenka vieną ar kitą profesiją. Ar bedarbio vaikui yra pasiekiama diplomo
profesija? Ką dažniausiai pasirenka jaunimas iš kaimo: miestietiškas ar
žemdirbių specialybes? Kokią įtaką šiam pasirinkimui turi mokykla: gimnazijos
atestatas ar technikos mokyklos diplomas?
Sociologą, kaip ir
teisininką, domina vaikinų ar merginų profesijos pasirinkimo skirtumai. Tačiau
teisininką domina tik įstatyminė pusė, o sociologas apima visus aspektus,
pavyzdžiui, kodėl vaikinams kai kur teikiama pirmenybė? Kodėl kai kurios
profesijos, sakysim, mokytojo, tampa moteriškomis?
Sociologija glaudžiai
susijusi su psichologija, ypač socialine psichologija. Profesijos pasirinkimo
atžvilgiu, sociologą domina socialiniai santykiai: kaip pasirinkęs atitinkamą
profesiją jaunuolis sugebės adaptuotis mokymosi grupėje, o vėliau ir
darbovietėje (Matulionis A.V., 2001).
Sociologą kaip ir filosofą
domina profesijos pasirinkimo motyvacija – kokiomis vertybėmis, nuostatomis ir
poreikiais remdamasis jaunimas pasirinko vieną ar kitą profesiją. Tik, kitaip
negu filosofai, kurį pasirinkimas domina kaip socialinis reiškinys, sociologui
svarbūs skirtingų socialinių grupių jaunimo pasirinkimo motyvai.
Sociologas, kaip ir
istorikas nagrinėja profesijos pasirinkimo sąlygų pasikeitimą. Tik istorikui
labiau rūpi praeitis, o sociologui – ateitis (Matulionis A. V.,2001).
Taigi, nors sociologija
kitaip negu ekonomikos, politikos mokslai, teisė ir panašiai, tarsi neturi savo
atskiros socialinės srities kaip objekto, tai nėra trūkumas, o privalumas.
Sociologas gali susidaryti daug įvairiapusiškesnį socialinio proceso ar
reiškinio vaizdą negu kitų socialinių ir humanitarini ų mokslų atstovai. Kita
vertus, sociologai nebijo kooperuotis su kitais mokslais. Neretai jie
pasinaudoja kitų mokslų pasiekimais, kitų mokslų sąvokomis, pavyzdžiui,
statistikos; iš filosofijos perima kategorijas; iš ekonomistų – terminus,
orientaciją į masinius reiškinius.
IŠVADOS
1. Sociologijos terminą
pirmą kartą įvedė A. Konte 18 a. pab. – 19 a.pr. Jis teigęs žmonių ir
socialinių reiškinių vienovę, visos žmonijos istorijos vienovę. Vienovės idėją
jis išplėtojo iki tokios ribos, už kurios atgalinis veiksmas praktiškai
negalimas; todėl jis sunkiai grįžta prie procesų įvairovės.
2. Jau 18 a. teorijose išryškėja požiūris į
visuomenę. To laikmečio socialiniai filosofai vertina visuomenę kaip sistemą,
kaip gamtos dalį. Gamtos ir tiksliųjų mokslų, ypač geometrijos, mechanikos ir
astronomijos, dėsniai neįstengė apimti daugialypių ir prieštaringų socialinių
faktų įvairovės, todėl iškilo visuomeninių dėsningumų formalizavimo būtinybe. Sociologijos
atsiradimo priežastys: pokyčiai moksle, pokyčiai visuomenėje, politiniai
pokyčiai.
3. Sociologija kaip
mokslas apie visuomenę apibūdinimas: „Sociologija – mokslas apie visuomenę,
apie pagrindinius visuomenės gyvenimo dėsnius“. Sociologinio pažinimo objektas
– socialinių reiškinių, procesų socialinių savybių, rūšių ir santykių visuma.
Socialinį reiškinį ar procesą sukelia vieno ar kito individo poreikis kitam
individui ar socialinei grupei. Sociologinio tyrimo objektas – socialiniai
ryšiai, socialinė tarpusavio sąveika, socialiniai santykiai ir jų organizavimo
būdas. Sociologijos dalykas – tai socialiniai faktai, socialinė elgsena.
Žmogaus elgesys yra socialinis, kai jis derinamas su kitų žmonių elgesiu.
Socialinis dalykas – visuomenės socialinės sistemos ir ją sudarančių elementų –
asmenybių, socialinių bendrijų, socialinių institutų – analizė.
4. Sociologijos analizės
lygiai yra du: mikrosociologija ir makrosociologija. Mikrosociologija tyrinėja
kasdieninį žmonių elgesį jų tarpusavio sąveikoje. Makrosociologija tiria
platesnio masto socialines sistemas ir istoriškai ilgalaikius procesus.
5. Žmogaus elgesio
visuomenėje tyrimas yra visų visuomenės mokslų objektas. Tiesa, skirtingas to
elgesio pasireiškimus tiria skirtingi mokslai. Šiaip ar taip sunku nubrėžti
griežtas šiuolaikinių mokslų ribas, nes jie visi tarpusavyje vienaip ar kitaip
susiję. Ne išimtis ir sociologija, kuri taip pat turi daug ryšių su kitais
mokslais ir pirmiausia su antropologija, demografija, ekonomika, politika ir
kitais mokslais.
LITERATŪRA:
1.
Luobikienė I., Guščinskienė J. ir kt. „Sociologijos pagrindai“, Kaunas
„Technologija“ 1997m.
2.
Esminiai tekstai ir pavyzdžiai
„Sociologija“.
3.
Matulionis A. V. „Sociologija“, Homo liber, Vilnius 2001.
4.
Cotterrell, „Teisės sociologija“ .Kaunas: Dangerta 1997.
5.
Elster, J. „Socialinių mokslų
elementai“, ALK Vaga 2002.
PRIEDAI
Kryžiažodis
Vertikaliai:
1.
Mokslas tiriantis visuomenę, jos
struktūrą, procesus, žmogų, žmonių grupių, visuomenės socialinį gyvenimą?
6.
Į ką išryškėja požiūris 18 a.
sociologijos teorijose?
7. Ką graikų kalboje reiškia žodis logos?
9. Kas tiria platesnio masto socialines
sistemas ir istoriškai ilgalaikius procesus?
10.Koks
lygmuo skirtas socialinių ryšių tarp dviejų ar daugiau žmonių analizei?
11. Mokslas apie žmogų, jo raidos ypatumus,
elgesio pokyčius?
14. Pasak ko sociologija kaip mokslas tiria
bendriausius žmonių savitarpio veikimo reiškinių ryšius?
Horizontaliai:
2. Visuomenė gali būti: humanitarinių ir
...... mokslų objektas.
3.Pagrindinis sociologinio tyrimo objektas.
5.Su kuo lygino visuomenę, 18 a.?
6. Sociologijos mokslo pradininkas.
8. Kas tyrinėja žmonių elgesį jų tarpusavio
sąveikoje?
12. Mokslas tiria viešųjų ir
visiems privalomų sprendimų priėmimą bei įgyvendinimą?
13. Kokiam analizės lygiui priklauso universitetas?
15. Koks mokslas tiria
materialinių gėrybių gamybą, paskirstymą ir vartojimą?
10
|
|||||||||||||||||||||
t
|
11
|
||||||||||||||||||||
a
|
a
|
||||||||||||||||||||
7
|
r
|
n
|
|||||||||||||||||||
m
|
p
|
t
|
|||||||||||||||||||
o
|
a
|
r
|
|||||||||||||||||||
k
|
s
|
o
|
|||||||||||||||||||
13
|
g
|
r
|
u
|
p
|
ė
|
s
|
m
|
p
|
|||||||||||||
1
|
l
|
e
|
o
|
||||||||||||||||||
2
|
s
|
o
|
c
|
i
|
a
|
l
|
i
|
n
|
i
|
ų
|
l
|
||||||||||
o
|
s
|
i
|
14
|
o
|
|||||||||||||||||
c
|
n
|
s
|
g
|
||||||||||||||||||
8
|
m
|
i
|
k
|
r
|
o
|
s
|
o
|
c
|
i
|
o
|
l
|
o
|
g
|
i
|
j
|
a
|
|||||
6
|
k
|
o
|
n
|
t
|
a
|
s
|
s
|
r
|
j
|
||||||||||||
12
|
p
|
o
|
l
|
i
|
t
|
i
|
k
|
o
|
s
|
o
|
a
|
||||||||||
o
|
4
|
k
|
|||||||||||||||||||
g
|
v
|
i
|
|||||||||||||||||||
3
|
i
|
n
|
d
|
i
|
v
|
i
|
d
|
a
|
s
|
n
|
|||||||||||
9
|
j
|
s
|
o
|
||||||||||||||||||
5
|
m
|
a
|
š
|
i
|
n
|
a
|
u
|
||||||||||||||
a
|
o
|
||||||||||||||||||||
r
|
m
|
||||||||||||||||||||
o
|
15
|
e
|
k
|
o
|
n
|
o
|
m
|
i
|
k
|
a
|
|||||||||||
s
|
n
|
||||||||||||||||||||
o
|
ę
|
||||||||||||||||||||
c
|
|||||||||||||||||||||
i
|
|||||||||||||||||||||
o
|
|||||||||||||||||||||
l
|
|||||||||||||||||||||
o
|
|||||||||||||||||||||
g
|
|||||||||||||||||||||
i
|
|||||||||||||||||||||
j
|
|||||||||||||||||||||
a
|
Moteris A. K. „Moteris smėlynuose“ - 11 psl.
Ji nusišypsojo lyg atsiprašydama - kairiajame
skruoste pasidarė duobutė. Jei nežiūrėsi į akių išraišką, jos veidas labai
patrauklus, pagalvojo jis. Bet gal toks jos žvilgsnis dėl to, kad nesveikos
akys. Karščiuojančių vokų negalėjo pridengti nė pudra. Kad tik neužmiršus prieš
miegą įsilašinti vaistų į akis...
- Bet prieš valgant norėčiau išsimaudyti.
- Išsimaudyti?
- O ką, negalima?
- Labai gaila, bet teks palaukti iki poryt.
- Iki poryt? Bet juk poryt manės čia nebebus,-
nusijuokė jis nejučiom garsiai.
- Argi?
Moteris nusigręžė, jos pečiai suvirpėjo. Nuliūdo,
matyt. Tie kaimo žmonės nė nemėgina apsimetinėti. Jis pasijuto nesmagiai ir
sutrikęs sučepsėjo lūpomis.
- Na, jei nėra kur nusimaudyti, tai man užteks tik
apsilieti vandeniu. Aš juk visas smėliuotas...
- Vandens, jūs jau man atleiskite, belikęs vienas
kibirėlis... Iki šulinio labai toli...
Bach R. „Džonatanas Livingstonas Žuvėdra“ – 7psl.
Jokia žuvėdra nebuvo prieštaravusi Būrio Tarybai, bet Džonatanas ryžosi.
- Jūs kalbate apie mano neatsakingumą? Mano broliai! - garsiai ir tvirtu balsu sušuko jis.
- Kas begali būti atsakingesnis už tą, kuris atradęs gyvenimo prasmę ir aukščiausiąjį tikslą, jais seka? Tūkstančius metų mes naršydavome vandenyno platybes ieškodami
žuvų galvų, o dabar mums
atsivėrė gyvenimo prasmė - galime mokytis, atrasti ir būti laisvi! Suteikite man galimybę, leiskite parodyti, ką atradau...
Būrys sustingo kaip stabo ištiktas.
- Tu
mums daugiau ne brolis, - visos kaip viena tarstelėjo žuvėdros, užsikimšo ausis ir
demonstratyviai atsuko jam nugaras.
Bredberis R. „Pienių vynas“
, Vilnius 1964 - 3 psl.
Išpūtęs akis, Daglas žiūrėjo į skriejančius laukus.
Ne, nekvepia nei sodu, nei lietumi, o iš kur tas kvapas ir imsis, jeigu nei
obelų nėra, nei debesų. Ir kas gi ten gali kvatoti miške?..
Ir vis dėlto,— Daglas suvirpėjo, kad ir be jokios
priežasties,— diena ypatinga.
Mašina sustojo pačiame tylaus miško viduryje.
— Na, berniukai, neišdykaukit! Jie kumšėjo vienas
kitą alkūnėmis.
— Gerai, tėti.
Jie išlipo iš mašinos, pasiėmė mėlynus skardinius
kibirus ir, palikę tuščią ir purviną kelią, pasinėrė šviežiai nulytos žemės
kvapuosna.
— Ieškokite bičių,— pasakė tėvas.— Jos visada zuja
apie vynuoges, kaip berniūkščiai apie virtuvę. Dagai!
Daglas krūptelėjo ir pakėlė galvą.
— Vėl skrajoji padebesiais, — pasakė tėvas. —
Atsipeikėk ir drožiam kartu.
— Taip, tėti.
Selindžeris Dž. D.
„Rugiuose prie bedugnės“, Vilnius „Vaga“ 1986 – 74 psl.
Aš uždėjau ranką jam ant peties. Rupūs miltai, tikrai jis mane
prajuokino.
— Tu tikras draugasi pašlemėke! — sakau aš.— Ar žinai, ar ne?
Jis žiūrėjo į savo laikrodį.
— Na, bėgu,— sako stodamasis.— Džiaugiuos su tavim pasimatęs.— Jis
pamojo barmenui ir liepė atnešt jo sąskaitą.
— Klausyk,— sakau aš jam išeinant,— ar tave tėvas kada nors psichoanalizavo?
— Mane? Kodėl klausi?
— Šiaip sau. Ar psichoanalizavo jis tave nors kartą, ar ne.
—Kaip čia tau pasakius... Jis tam tikru mastu padėjo man prisitaikyti,
tačiau nuodugni analizė nebuvo reikalinga. Kodėl klausi?
— Šiaip sau. Buvo įdomu sužinot.
— Na, lik sveikas. Bėgu,— sako jis, palikdamas ar batpinigius ir
ruošdamasis eit.
— Išgerkim dar po vieną,—sakau aš jam.— Būk žmogus. Man velniškai bloga nuotaika.
Rimtai — išgerkim dar!
Tačiau jis atsakė nebeturįs laiko ir išnyko. Jau tas Liusas! Nuobodus
tipas, tačiau jo žodynas pavydėtinas. Jis turėjo didžiausią žodžių atsargą
visame Hutone. Mums būdavo specialūs kontroliniai patikrinimai.
Londonas
Dž. „Baltoji Iltis“, Vilnius „Vaga“ 1977 – 3 psl.
Henris, tupintis prie
ugnies ir kabinantis kavinį su ledo gabalu, linktelėjo galvą. Jis tylėdamas
atsisėdo ant karsto ir ėmė valgyti, paskui tarė:
- Jie žino, kur jų kailis
saugus. Jie mieliau patys ką sudoros,
nei leisis kitų sudorojami. Ne
tokie kvaili tie šunys.
Bilis papurtė galvą.
- Hm, kažin.
Jo draugas smalsiai
pažvelgė į jį.
- Pirmą kartą girdžiu tave
sakant, kad jie nėra gudrūs.
- Henri, - tarė
antrasis, lėtai kramtydamas
pupas, - ar tu pastebėjai, kaip erzėjo šunys, kai aš juos šėriau?
- Smarkiau, negu visuomet,
- pritarė Henris.
- Kiek mes turime šunų,
Henri?
- Šešis.
- Taigi, Henri... - Bilis
patylėjo valandėlę, norėdamas, kad jo žodžiai būtų svaresni. - Aš irgi sakau,
kad šešis, Henri. Aš išėmiau iš maišo šešias žuvis. Daviau po vieną žuvį
kiekvienam šuniui ir, žinai, Henri, vienos žuvies man pritrūko.
- Blogai suskaičiavai.
- Mes turime šešis šunis, -
nesijaudindamas kartojo pirmasis. - Išėmiau šešias žuvis. Vienausis negavo
žuvies. Tada aš vėl nuėjau prie maišo ir atnešiau dar vieną.
- Mes turime tiktai šešis
šunis, - tarė Henris.
- Henri, - tęsė Bilis, - aš
nesakau, kad jie visi buvo šunys, bet žuvį gavo septyni.
Henris liovėsi valgęs,
pažvelgė pro laužą ir suskaičiavo šunis.